Workshops 1: Storytelling: de waarde(n) van een verhaal

'Verhalen zijn cadeautjes,' vertelt Suzanne Tesselaar. Ze ontwikkelde een methodiek om verhalen te gebruiken in organisatieontwikkeling: organizational storytelling. Deze methode vormde de kern van haar promotieonderzoek bij de Belastingdienst. Tesselaar: 'Het zijn cadeautjes die een actieve interventie in de organisatiecultuur kunnen zijn.' Een goed verhaal geeft richting aan de organisatie, zonder al te feitelijk te worden. 'Het gaat om de impliciete, onderliggende boodschap, over de waarden in de organisatie' aldus Tesselaar: 'Daarmee zet je een nieuwe dynamiek, een verandering in gang.'

Ook werken aan integriteit in de organisatie is een veranderproces. Daarom geeft Tesselaar de uitgangspunten van organizational storytelling mee aan de deelnemers: 'Met verhalen kun je het thema integriteit over de bühne brengen. Maar dan moet het wel een persoonlijk, niet al te ingewikkeld verhaal zijn. Je wilt de luisteraar aanspreken en het verhaal echt verkopen. Zorg er dus voor dat er emotie in het verhaal zit, dat het de luisteraar verleidt om het later door te vertellen. Een goed verhaal is een verhaal dat doorverteld wordt.'

Tesselaar geeft zelf het goede voorbeeld door de workshop te beginnen met een inspirerend verhaal. Daar blijft het echter niet bij. De deelnemers aan de workshop worden uitgenodigd om samen na te denken over het verhaal van de dag. Welk story of the day sprak het meeste aan? Welk verhaal gaat blijven hangen?

ERROR: Content Element type "templavoila_pi1" has no rendering definition!

Dag van de Integriteit 14 november 2013